Din kund är ingen robot

Hur du bör tänka när du skapar reklam. Enkla regler för all kommunikation.
Först av allt: Din mottagare är alltid en människa! Är inte detta självklart?
Jo men ibland är det lätt att glömma bort i ivern att hitta rätt målgrupp och rätt kanaler. Därför vill vi ge dig några tips.

Bruset där ute gör att vi ofta lägger mer tid på att fundera över olika tekniska lösningar, istället för att fundera på hur vi skall utforma vårt budskap så att det attraherar och når våra tilltänkta mottagare.
Vi har tre enkla regler för all kommunikation, anledningen till att vi alltid har samma regler kan du förstå av sidans inledning: “Mottagaren är alltid en människa”.

Låt oss ta vår enkla regler i kronologisk ordning:

  • Mottagaren måste uppfatta (se) ditt budskap!

Det finns många sätt att tränga igenom bruset, hög repetition, hög konsekvens, rubriker med högt uppmärksamhetsvärde, ju närmare köpläge ju högre uppmärksamhet osv. Detta är det steg som de flesta marknadsförare lägger ner mest kraft och resurser på, men är man lite listig kan man åstadkomma underverk med små medel.
Om inte detta kriteriet är uppfyllt först, kan man hoppa över de två andra!

 

  • Mottagaren måste första vad du försöker säga!

Om det inte går att förstå ditt budskap spelar det ingen roll om man har uppfattat det. Aktiviteten är ändå bortkastad. Vi upplever att många marknadsförare idag är så angelägna att tränga igenom bruset genom att budskapet skall uppfattas “annorlunda” och särskiljande att det inte går att förstå. Annorlunda blir en själv-uppfyllelse på bekostnad av förståelsen.
Om du hör att jag säger något men inte kan förstå, kan jag lika gärna vara tyst!

 

  • Mottagaren måste komma ihåg ditt budskap!

Har han/hon nu sett ditt budskap, förstått vad du försöker säga så är det väl synd om han/hon inte kan komma ihåg det? Det tredje och sista kriteriet är ibland det svåraste att åstadkomma. Vad är det som gör att man kommer ihåg just dina budskap? Man kan ta till metoder och små trick för att lyckas bättre även här.
Tänk så här: Du tar upp din mottagares tid med att upptäcka, förstå och kanske komma ihåg dina budskap. Vad kan du bjuda på istället? Det kan vara intressant information, det kan vara lite underhållning, humor eller det kan vara fördelar ingen annan får osv.
Genom att ge tillbaka, kommer mottagaren aldrig att glömma dig!

Du kan inte hoppa över…

Som du säkert förstår kan man inte hoppa över någon av ovanstående regler: En gåva utan mottagare är meningslös, en mottagare utan budskap fungerar inte och ett budskap som glöms bort fyller ingen funktion.

Det finns naturligtvis många olika sätt att uppfylla varje steg, nu har vi gett dig några exempel. Men framför allt hur du bör tänka innan du startar ditt arbete med dina reklamenheter.

Tycker du att vi slog in en öppen dörr? Förmodligen, men ta och fundera över hur ofta du ser budskap som inte uppfyller alla tre kriterierna. Du kommer att bli förvånad!

 

2018-04-05T12:10:50+00:00