Nyckeln till framgång: Vad vet du om din potentiella kund?

Nyckeln till framgång!

Nyckeln till framgång är att ha sin tilltänkta kund i fokus varje gång du funderar på en marknadsaktivitet, därför måste du veta en hel del. Vem är kunden, vad är kunden intresserad av, hur långt har han eller hon kommit på sin köpresa, vad känner hon/han till om dig osv. Allt detta kan man ta reda på via köpta, externa undersökningar av olika slag. En tjänst som tar en stor del av din budget och som därför är lätt att avstå ifrån.
Nu för tiden kan man få stora delar av informationen mer eller mindre gratis. T ex genom att jämföra data från olika digitala marknadskanaler. Datan är ofta fri och om man är lite intresserad kan man komma mycket långt utan stora kostnader.

Vad kan man använda “gratis-data” till?

I princip kan du få information om nästan allting du behöver veta. Inte i detalj, men med tillräckligt hög precision för att du skall hitta rätt. Det som intresserar din potentiella kund ena dagen kanske inte är i fokus nästa dag. Men du kan ta reda på om dina tilltänkta kunder känner till dig, vad man associerar dig med (din position), vilka intressen din kund har, i vilka social kretsar han/hon rör sig, hur deras inkomstnivå ser ut, vilken utbildning de har och mycket mer.

Om du kan använda tillgänglig data på rätt sätt kommer både dina strategiska och taktiska marknadsaktiviteter att bli extremt mycket mera träffsäkra och du får ett mycket högre värde på din reklaminvestering.

Så varför avstå?

Här hittar du vår lista på användbara data som är gratis för att lära känna din kund och din marknad. Den är säkert inte komplett eftersom det tillkommer nya möjligheter varje dag. Listan kan ändå var till stor hjälp för att komma igång.

Ladda ner den här!

 

2018-01-03T16:56:33+00:00